" alt="Brita Lindvall Leitmann">
I det andra avsnittet av säsong tre möter vi Brita Lindvall Leitmann – grafisk formgivare som tillsammans med Alexandra Falagara bildar Bastion Agency. Vi diskuterar hur det är att driva en feministisk och normkritisk designpraktik. Vi pratar också om DJs på nittiotalet, likheterna mellan Helvetica och Comic Sans och varför Bastion Agency är designvärldens motsvarighet till NASA.
I det första avsnittet av säsong tre möter vi Oskar Lübeck – executive creative director på Bold. Vi diskuterar hur det är att driva Sveriges största designbyrå. Vi pratar också om Pentagram, utlandsstudier och hur man designar den visuella identiteten för en av världens största banker.
Säsong 2
I det femte avsnittet av säsong två möter vi Jonas Williamsson – tidigare en del av Reala – numera formgivare på egna Studio Jonas Williamsson. Vi diskuterar hur det är att driva just egen studio och hur framtidens identiteter kommer att utformas. Vi pratar också om Arket, integritet och om att göra så lite som möjligt.
I det fjärde avsnittet av säsong två möter vi Nina Ulmaja – Designansvarig på Albert Bonniers förlag. Vi diskuterar böcker och framförallt bokomslag. Vi pratar också om Zlatan och hur man håller en föreläsning om läsbarhet i Peking.
I det tredje avsnittet av säsong två möter vi Tove Blomgren – Creative Director på Doberman. Vi diskuterar kreativa processer och hur den digitala designen har förändrats det senaste årtiondet. Vi pratar också om våra första sökningar på internet och vad typografi och dåliga tänder har gemensamt.
I det andra avsnittet av säsong två möter vi Göran Söderström – Sveriges mest anlitade och ansedda typsnittstecknare. Vi diskuterar hur grafitti öppnade en värld där bokstäver kunde se annorlunda ut, strävan efter det perfekta typsnittet och varför man tackar nej till vissa typsnittsuppdrag. Vi pratar också om att göra typsnitt för en stadsdel tillsammans med en skolklass, typografiska gillen och typsnittet Times.
I det första avsnittet av säsong två möter vi Lotta Kühlhorn – formgivare, illustratör och författare. Vi diskuterar framförallt färg och vad som gör ett bra bokomslag. Vi pratar också om mönster, Lottas aversion för färgen blå och hur det är att arbeta med sina barn.
Säsong 1
I det femte avsnittet möter vi Karl Grandin – Creative Director på Omnipollo och ena halvan av illustratörsduon Vår. Vi diskuterar hur man ständigt håller sig aktuell i en föränderlig bransch och hur man håller ihop ett varumärke utan strategisk förankring. Vi pratar också om jeans, screentryck och serietidningar.
I det fjärde avsnittet möter vi Lisa Careborg – Creative Director på Happy F&B. Vi diskuterar hur byrån har tagit ett kliv mot en mer strategisk roll. Vi pratar också om Zlatan, “start-up-färger” och hurvida logotypen är viktig eller inte.
I det tredje avsnittet möter vi Björn Kusoffsky – Creative Director på Stockholm Design Lab. Vi diskuterar svårigheterna med identiteter och hur det är att driva en designstudio med internationell profil. Vi pratar också om popmusik, Andy Warhol och designen på de nya svenska sedlarna.
I det andra avsnittet möter vi en av Snask-grundarna Fredrik Öst. Vi diskuterar varför det är viktigt med ett tydligt varumärke och hur man blir ett företag som alla vill jobba hos. Vi pratar också om hur man hamnar i morgon-tv i USA, hur man underhåller en publik och varför man ska dricka öl i duschen.
I det första avsnittet möter vi den grafiska designern Parasto Backman där vi bland annat pratar om hur hon vill belysa maktstrukturer inom design. Vi pratar också om hip-hop på 90-talet, hur vi ser på tävlingar och hur det är att arbeta på reklambyrå.