Welcome to the podcast GRAFISK DESIGN. Since the interviews are in Swedish we are going över till svenska på den här delen av vår hemsida för en stund. I den här podcasten träffar PERNICLAS BEDOW en skara utövare i den svenska designbranschen som förhoppningsvis ger en bra bild av vad vi sysslar med om dagarna. Hoppas att du gillar!

I det femte avsnittet av säsong tre möter vi Jesper Kouthoofd – grundaren av Teenage Engineering. Vi diskuterar ingenjörskonst i kombination med grafisk design och varför produkten är lika viktig i kommunikationen som logotypen. Vi pratar också om att samla på Lamborghinis, Massimo Vignelli och varför det är bra med begränsningar.

iTunes
Soundcloud

I det fjärde avsnittet av säsong tre möter vi Peter Ström – lektor på Beckmans och ena halvan av grafisk design-duon Konst & Teknik. Vi diskuterar Peters resa från att bli utnämnd av Cap&Design som Sveriges coolaste webbdesigner 1998 till att bli 2018 års Berlingpristagare. Vi pratar också om Berlin, Metallica och varför konst är det sämsta ordet i Konst & Teknik.

iTunes
Soundcloud

I det tredje avsnittet av säsong tre möter vi Johanna Lewengard – professor i grafisk design på Konstfack. Vi diskuterar utbildning inom grafisk design och hur man kan göra den bättre. Vi pratar också om Svensk Bokkonst, hur man blir en talesperson för branschen och om man behöver kunna rita för att plugga design.

iTunes
Soundcloud

I det andra avsnittet av säsong tre möter vi Brita Lindvall Leitmann – grafisk formgivare som tillsammans med Alexandra Falagara bildar Bastion Agency. Vi diskuterar hur det är att driva en feministisk och normkritisk designpraktik. Vi pratar också om DJs på nittiotalet, likheterna mellan Helvetica och Comic Sans och varför Bastion Agency är designvärldens motsvarighet till NASA.

iTunes
Soundcloud

I det första avsnittet av säsong tre möter vi Oskar Lübeck – executive creative director på Bold. Vi diskuterar hur det är att driva Sveriges största designbyrå. Vi pratar också om Pentagram, utlandsstudier och hur man designar den visuella identiteten för en av världens största banker.

iTunes
Soundcloud

I det femte avsnittet av säsong två möter vi Jonas Williamsson – tidigare en del av Reala – numera formgivare på egna Studio Jonas Williamsson. Vi diskuterar hur det är att driva just egen studio och hur framtidens identiteter kommer att utformas. Vi pratar också om Arket, integritet och om att göra så lite som möjligt.

iTunes
Soundcloud

I det fjärde avsnittet av säsong två möter vi Nina Ulmaja – Designansvarig på Albert Bonniers förlag. Vi diskuterar böcker och framförallt bokomslag. Vi pratar också om Zlatan och hur man håller en föreläsning om läsbarhet i Peking.

iTunes
Soundcloud

I det tredje avsnittet av säsong två möter vi Tove Blomgren – Creative Director på Doberman. Vi diskuterar kreativa processer och hur den digitala designen har förändrats det senaste årtiondet. Vi pratar också om våra första sökningar på internet och vad typografi och dåliga tänder har gemensamt.

iTunes
Soundcloud

I det andra avsnittet av säsong två möter vi Göran Söderström – Sveriges mest anlitade och ansedda typsnittstecknare. Vi diskuterar hur grafitti öppnade en värld där bokstäver kunde se annorlunda ut, strävan efter det perfekta typsnittet och varför man tackar nej till vissa typsnittsuppdrag. Vi pratar också om att göra typsnitt för en stadsdel tillsammans med en skolklass, typografiska gillen och typsnittet Times.

iTunes
Soundcloud

I det första avsnittet av säsong två möter vi Lotta Kühlhorn – formgivare, illustratör och författare. Vi diskuterar framförallt färg och vad som gör ett bra bokomslag. Vi pratar också om mönster, Lottas aversion för färgen blå och hur det är att arbeta med sina barn.

iTunes
Soundcloud

I det femte avsnittet möter vi Karl Grandin – Creative Director på Omnipollo och ena halvan av illustratörsduon Vår. Vi diskuterar hur man ständigt håller sig aktuell i en föränderlig bransch och hur man håller ihop ett varumärke utan strategisk förankring. Vi pratar också om jeans, screentryck och serietidningar.

iTunes
Soundcloud

I det fjärde avsnittet möter vi Lisa Careborg – Creative Director på Happy F&B. Vi diskuterar hur byrån har tagit ett kliv mot en mer strategisk roll. Vi pratar också om Zlatan, “start-up-färger” och hurvida logotypen är viktig eller inte.

iTunes
Soundcloud

I det tredje avsnittet möter vi Björn Kusoffsky – Creative Director på Stockholm Design Lab. Vi diskuterar svårigheterna med identiteter och hur det är att driva en designstudio med internationell profil. Vi pratar också om popmusik, Andy Warhol och designen på de nya svenska sedlarna.

iTunes
Soundcloud

I det andra avsnittet möter vi  en av Snask-grundarna Fredrik öst. Vi diskuterar varför det är viktigt med ett tydligt varumärke och hur man blir ett företag som alla vill jobba hos. Vi pratar också om hur man hamnar i morgon-tv i USA, hur man underhåller en publik och varför man ska dricka öl i duschen.

iTunes
Soundcloud

I det första avsnittet möter vi den grafiska designern Parasto Backman där vi bland annat pratar om hur hon vill belysa maktstrukturer inom design. Vi pratar också om hip-hop på 90-talet, hur vi ser på tävlingar och hur det är att arbeta på reklambyrå.

iTunes
Soundcloud